- Just Eat Takeaway-oprichter Jitse Groen heeft recent geld gestoken in twee snelgroeiende bedrijven: Crisp en Mosa Meat.
- Ook andere techveteranen delen steeds vaker hun vermogen en kennis om een nieuwe generatie startups te helpen.
- De betrokkenheid van succesvolle ondernemers als Groen is cruciaal om van Nederland een belangrijke techhub te maken.
Investeerder Jelle Prins riep vorig jaar Nederlandse techveteranen op om niet meer op hun geld te zitten, maar dat te steken in startende bedrijven.
De voormalige Uber-adviseur noemde daarbij ook specifiek de namen van Jitse Groen van Just Eat Takeaway en Adyen-topman Pieter van der Does. Die moesten “niet huisjesmelken”, maar “investeren”.
Van der Does is daar niet zo van, gaf hij toe in een interview met NRC. Dat is deels uit zelfbescherming: als hij ergens geld in stopt, wil hij precies weten wat ermee gebeurt. Daar wil hij zijn kostbare tijd niet aan kwijt zijn.
Lees meer: Adyen-miljardair Pieter van der Does repareert het liefst zelf de cv-ketel
En ook bezorgkoning Groen houdt niet van investeren in jonge bedrijven, zei hij tegen Het Financieele Dagblad. "Ik probeer het eigenlijk niet te doen. Want in veel gevallen word je er gewoon hoorndol van."
Maar hij zei ook: "Soms komt er wat langs dat te aantrekkelijk is om niet mee te doen."
Dat is nu een aantal keer gebeurd. De 42-jarige internetondernemer dook de afgelopen maanden ineens op als investeerder bij twee veelbelovende Nederlandse bedrijven. Eerder stak hij alleen geld in fondsen als Keen Venture Partners, nu participeert Groen ook direct in startups.
Te beginnen met Mosa Meat.
Mosa Meat wil in 2023 met een kweekvleesburger in de supermarkt liggen
Mosa Meat is mede opgericht door Mark Post, hoogleraar vasculaire fysiologie aan de Universiteit Maastricht. Hij presenteerde in 2013 samen met vleesexpert Peter Verstrate de eerste kweekvleeshamburger.
Het stukje rundvlees groeide “tergend langzaam” in de labs van Brightlands Maastricht Health Campus. Het prijskaartje van zo’n 250.000 euro voor de kweekvleesburger loog er niet om.
Met de doorbraak haalden Post en Verstrate de wereldpers. Onder meer Google-oprichter Sergey Brin stak geld in de ontwikkeling van het kweekvlees.
Inmiddels heeft Mosa Meat de technologie verder ontwikkeld en is het bedrijf klaar om de productie op te schalen. In september 2020 haalde Mosa daarom 55 miljoen euro op.
Een van de investeerders was Groen. Hij stak een onbekend bedrag in de kweekvleesproducent. "Op persoonlijke titel", aldus Mosa's CEO.
Groen nam zelf contact op met de Limburgse firma, zei hij tegen het FD. "Ik vind het technisch een mooi bedrijf, al weet ik er zelf niet zoveel van. Maar ze kunnen fundamenteel de wereldwijde vleesconsumptie gaan veranderen."
Mosa wil in 2023 een kweekvleesburger in de supermarkt hebben liggen. Dan kunnen consumenten ze in hun winkelmandje leggen. Of – wie weet – thuis laten bezorgen door de oranje brigade van Groen.
Websuper Crisp bezorgt vers, lokaal eten
Begin maart maakte Crisp bekend 30 miljoen euro aan financiering te hebben opgehaald. De in 2018 door drie vrienden opgerichte onlinesupermarkt richt zich op verse, lokale kwaliteitsproducten. Het bedrijf levert versproducten van ruim 650 boeren, kwekers en andere Nederlandse leveranciers.
Crisp heeft de omzet vorig jaar zien verzevenvoudigen. Net als bij andere onlinesupermarkten zorgde de coronapandemie voor een snelle groei, omdat een deel van de mensen liever niet de deur uit gaat voor de boodschappen.
De 30 miljoen euro zal onder meer worden geïnvesteerd in de uitbreiding van het elektrische wagenpark, het verder uitbreiden van het assortiment en het digitaliseren van de hele leveringsketen.
Het geld is onder meer afkomstig van Groen. Waarom hij instapt? "Crisp is echt een e-commercebedrijf, en daar weet ik wel wat van", zei de Thuisbezorgd-oprichter tegen het FD. "Ook hoe je het concept moet opschalen naar steden als Berlijn of Londen."
Waarom het belangrijk is dat Jitse Groen investeert
Dat succesvolle ondernemers als Jitse Groen investeerder worden, is cruciaal om van Nederland een techhub te maken, aldus Uber-veteraan Jelle Prins.
"In Silicon Valley is het gebruikelijk dat succesvolle oprichters aan de slag gaan met de volgende generatie techbedrijven. Door hun kennis te delen, een netwerk te introduceren en geld te investeren. Die cultuur ontbreekt in Nederland."
Dat beaamde vorig jaar ook Erik Stam, hoogleraar Strategie, Organisatie en Ondernemerschap aan de Utrecht University School of Economics. "De rol van serie-ondernemers is buitengewoon belangrijk, dat zie je bijvoorbeeld in Silicon Valley, Londen en Singapore", zei hij in gesprek met Business Insider. "Wij hikken daar tegenaan. Het vliegwiel dreigt nu te gaan draaien."
Dat vliegwiel lijkt nu in beweging. Er zijn duidelijke signalen dat er in Nederland een ecosysteem van superondernemers is ontstaan die zich ontpoppen tot investeerder, rolmodel en mentor.
Zo heeft Prins zich met enkele tientallen ondernemers, investeerders en ex-topmannen verenigd in de investeerdersgroep Operator Exchange. Daarbij zijn onder meer Blendle-oprichter Alexander Klöpping. HackerOne-oprichter Michiel Prins en Ace & Tate-baas Mark de Lange aangesloten.
Sinds 2019 bestaat het Dutch Founders Fund dat is opgezet door een aantal Nederlandse serie-ondernemers, onder wie Laurens Groenendijk (bekend van Just Eat, Treatwell en Hiber), Patrick Kerssemakers (oprichter van fonQ) en Bas Beerens (WeTransfer).
En zo zijn er meer initiatieven, zoals Rinkelberg Capital van TomTom-oprichter Corinne Vigreux en het duurzame energie-imperium dat voormalig Booking-topman Kees Koolen bouwt met Koolen Industries.
Jitse Groen draagt nu ook zijn steentje bij om van Nederland de techhub van Europa te maken – en wellicht in hetzelfde rijtje te komen als Silicon Valley, Londen en Beijing.
Lees meer over succesvolle Nederlandse ondernemers:
- Pieter Zwart begon Coolblue op een Rotterdamse zolderkamer, nu is hij multimiljonair – dit is het verhaal van de ‘Nederlandse Jeff Bezos’
- Sytse Sijbrandij wilde eerst niks weten van investeerders, nu is zijn bedrijf GitLab $2,75 miljard waard – dit is zijn verhaal
- Ali Niknam wil alleen superslimme mensen bij Bunq: ‘Wij durven te kiezen voor een bepaalde cultuur’